Remarketing in Google Ads: 5 tips voor optimaal resultaat
Een remarketingcampagne: het is één van mijn favoriete advertentiecampagnes om op te zetten voor een bedrijf. Waarom? Omdat de relevantie van deze campagnes groot is, je je doelgroepen eindeloos kunt segmenteren en je boodschap daar op aan kunt passen en vervolgens dus onwijs goede resultaten kunt behalen.
Wat is remarketing?
Met remarketing benader je personen die jouw website eerder hebben bezocht, opnieuw met een advertentie van jouw bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld op platformen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Google Ads (Search of Display). Deze platformen bieden bedrijven de mogelijkheid om een doelgroep van websitebezoekers te gebruiken als targetingdoelgroep voor advertentiecampagnes.
Als je remarketing op de juiste manier inzet én een aantal geavanceerde opties kent, dan kun je al met hele kleine budgetten, onwijs goede resultaten uit je campagnes halen. In dit artikel ga ik in op de mogelijkheden van remarketing in Google Ads, deel ik handige tips en een aantal voorbeelden.
Remarketing via Google Ads
Een remarketingdoelgroep bestaat altijd uit personen die jouw website eerder hebt bezocht. Je stelt deze samen in Google Analytics (via Beheerder en onder ‘Property’ klik je op ‘Doelgroepdefinities’) of via Google Ads (via Tools & Instellingen klik je op ‘Doelgroepbeheer’ onder ‘Gedeelde bibliotheek’)
Persoonlijk vind ik de interface van Google Ads nét iets fijner werken voor het samenstellen van doelgroepen dan die van Google Analytics. En omdat je remarketingdoelgroepen voornamelijk inzet voor Google Ads, zou ik je aanraden om de doelgroepen daar samen te stellen. De opties zijn namelijk bij beide programma’s precies hetzelfde.
Een remarketingdoelgroep die je via Google Analytics of Google Ads samenstelt, kun je bijvoorbeeld superspecifiek maken op basis van:
- Bezochte URL’s
- Gekochte producten
- Aantal sessies
- Sessieduur
- Verkeersbron
- Campagne
- Geslacht
- Leeftijd
- Land of regio
Een voorbeeld van een remarketingdoelgroep voor een webshop die sneakers verkoopt, kan bijvoorbeeld zijn:
Alle mannen uit Nederland die de afgelopen 30 dagen minimaal 3 productpagina’s hebben bekeken nadat zij via een Google Ads advertentie op de website zijn geland, maar nog geen sneakers hebben gekocht.
Je kunt je voorstellen dat het relevant is om hen bijvoorbeeld een Display-advertentie te laten zien van de betreffende webshop, om top-of-mind te blijven. En ook wanneer deze persoon in Google opnieuw zoekt op sneakers, dan wil de betreffende webshop natuurlijk graag opnieuw in beeld komen met een zoekwoordadvertentie.
Tip 1: Maak remarketingdoelgroepen in een vroeg stadium aan
Pas vanaf het moment dat je een remarketingdoelgroep aanmaakt in Google Ads of Google Analytics, wordt de doelgroep daadwerkelijk gevuld met personen die voldoen aan de door jou ingestelde criteria. Ik ben er al meerdere malen tegenaan gelopen bij opdrachtgevers dat zij op een zeer korte termijn een remarketingcampagne willen starten, maar nog geen doelgroepen hebben aangemaakt.
Mijn advies is dan ook om vanaf het moment dat je met online marketing aan de slag gaat, direct een aantal belangrijke remarketingdoelgroepen aan te maken. Hoe vroeger, hoe beter, want zo wordt je doelgroep al in een vroeg stadium gevuld met interessante personen.
Op het moment dat je een remarketingdoelgroep aanmaakt, geef je ook de duur van het lidmaatschap aan. Dat wil zeggen dat je hier bepaalt voor welke periode je gegevens wil verzamelen voor deze remarketingdoelgroep. Je kunt je voorstellen dat iemand die de afgelopen 7 dagen jouw website heeft bezocht, jouw merk nog beter herkent dan iemand die 90 dagen geleden voor het laatst op jouw website is geweest.
Tip 2: Inspiratie voor remarketingdoelgroepen in Google
De meest standaard remarketingdoelgroep is een algemene doelgroep met alle websitebezoekers van de afgelopen periode. Een remarketingdoelgroep staat standaard ingesteld op een lidmaatschap van 30 dagen, maar kun je dus ook instellen voor 7, 14, 60 of zelfs tot 540 (!) dagen. Ik maak meestal remarketingdoelgroepen aan met verschillende periodes van lidmaatschappen, in ieder geval 7, 14 en 30 dagen.
Naast de basis remarketingdoelgroep met alle websitebezoekers, maak ik bijvoorbeeld de volgende remarketingdoelgroepen aan bij organisaties die online een product of dienst verkopen:
- Alle websitebezoekers
- Alle websitebezoekers, opgesplitst per verkeersbron (bijvoorbeeld Google Ads, Facebook of een referral)
- Alle websitebezoekers die een bovengemiddelde sessieduur hebben (o.b.v. de gemiddelde sessieduur in Google Analytics)
- Alle websitebezoekers (opgesplitst per taal, indien de website meertalig is)
- Alle websitebezoekers die een item aan hun winkelmandje hebben toegevoegd, maar nog niet in de checkout zijn geweest
- Alle websitebezoekers die in de checkout zijn geweest, maar nog niets gekocht hebben
- Alle websitebezoekers die eerder een product hebben gekocht
- Alle websitebezoekers die een bepaalde productcategorie hebben bekeken of binnen deze categorie een product hebben gekocht
En zo kun je eindeloos data met elkaar combineren om nieuwe remarketingdoelgroepen te vormen.
Tip 3: Voeg remarketingdoelgroepen ter observatie toe inclusief bodverhoging
Nadat ik een remarketingdoelgroep heb aangemaakt, voeg ik deze vrijwel altijd ter observatie toe aan zoekwoord- en Display-campagnes.
Benader je met een Display-campagnes alleen websitebezoekers? Dan voeg je de remarketingdoelgroep hier natuurlijk toe als targetingdoelgroep.
Door een remarketingdoelgroep ter observatie toe te voegen, zie je naarmate de tijd verstrijkt, of jouw zoekwoord- of Display-campagnes ook getoond zijn aan personen die jouw website eerder hebben bezocht én welk gedrag zij vervolgens vertonen. Vaak zie je dat een remarketingdoelgroep een veel hogere CTR kent op zoekwoordadvertenties, dan een doelgroep die jouw website nog nooit eerder heeft gezocht. Ook zorgt deze doelgroep doorgaans voor meer conversies op je website.
Als je een remarketingdoelgroep ter observatie toevoegt, kun je vervolgens ook een bodaanpassing doorvoeren voor deze doelgroep. Daarmee geef je aan of je meer of minder wil bieden per klik, zodra iemand uit jouw remarketingdoelgroep jouw Display- of zoekwoordadvertentie te zien krijgt.
Door een bodverhoging door te voeren, is de kans groter dat jouw advertentie boven die van de concurrent wordt getoond en dat deze persoon dus op jouw advertentie klikt.
Als je een remarketingdoelgroep hebt aangemaakt voor de verschillende periodes (7, 14, 30, 60 dagen etc.) dan kun je per doelgroep een andere bodverhoging doorvoeren. Voor een doelgroep die de afgelopen 7 dagen je website heeft bezocht, kun je bijvoorbeeld een bodverhoging van 30% invoeren, terwijl je voor een doelgroep die in de afgelopen 60 dagen je website heeft bezocht, een bodverhoging van 5% of 10% doorvoert.
Ook interessant: een bodverhoging doorvoeren voor personen die al wel in de checkout zijn geweest, nog niet hebben gekocht, maar opnieuw op jouw product zoeken in Google. Deze doelgroep is natuurlijk superrelevant! Hier bied ik vaak tot wel 50% of 70% extra per klik, afhankelijk van de gemiddelde CPC die je betaalt.
Tip 4: Maak een Display-campagne aan voor jouw remarketingdoelgroepen
Naast dat je remarketingdoelgroepen ter observatie kunt toevoegen aan zoekwoord- en Display-campagnes (en bijvoorbeeld een bodaanpassing kunt doorvoeren), kun je ook een Display-campagne opzetten waarmee je websitebezoekers actief opnieuw benadert. Dat doe je door Display-advertenties te ontwerpen en deze te tonen op websites die zijn aangesloten bij het Google Ads Display Netwerk én worden bezocht door jouw websitebezoekers. Een aantal ideeën voor Display-campagnes:
- Toon advertenties met het product dat door deze doelgroep al wel bekeken is, maar nog niet gekocht. Zo heractiveer je deze doelgroep van potentiële kopers om jouw website opnieuw te bezoeken en het product te kopen.
- Toon advertenties voor herhaalaankopen. Een voorbeeld: laat een advertentie van een zak hondenvoer zien aan personen die vier weken geleden een zak hondenvoer online hebben besteld, omdat je weet dat deze na 4-5 weken op is en opnieuw gekocht moet worden.
- Toon advertenties voor aanvullende of gerelateerde producten. Een voorbeeld: laat een advertentie van schoonmaakdoeken zien aan alle mensen die schoonmaakmiddel hebben gekocht in jouw webshop.
- Toon advertenties met een kortingsactie aan personen die jouw website 90 dagen of nog langer geleden voor het laatst hebben bezocht. Om hen te heractiveren om jouw website te bezoeken en een aankoop te doen mét korting.
Tip 5: Maak gebruik van dynamische tekst in zoekwoordadvertenties
Gebruik je remarketingdoelgroepen ter observatie voor zoekwoordadvertenties? Zowel de koptekst als de advertentietekst van jouw zoekwoordadvertenties kun je aanpassen, wanneer iemand jouw advertentie ziet die al eerder op je website is geweest. Superrelevant natuurlijk, want deze doelgroep heeft een ander kennisniveau van jouw bedrijf dan een doelgroep die voor het eerst een communicatie-uiting van jouw bedrijf ziet.
Hoe je dat doet?
1. Maak een nieuwe advertentie aan
2. Typ het ‘{‘ teken in de kop- of advertentietekst. Er opent nu een keuzevenster.
3. Kies voor ‘IF-functie’
4. Selecteer bij ‘ALS’ ‘Doelgroep’ en voer in welke tekst je wil tonen zodra een remarketingdoelgroep jouw advertentie bekijkt en welke tekst je standaard wil tonen
5. Klik op ‘Toepassen’ en activeer de advertentie
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad en dat je nieuwe inspiratie hebt opgedaan voor succesvolle remarketingcampagnes. Wil je remarketing optimaal inzetten voor jouw bedrijf, met behulp van Google Ads Search of Google Ads Display? Ik help je graag op weg!