SEA5 dingen die je snel over het hoofd ziet in Google Ads

5 dingen die je snel over het hoofd ziet in Google Ads

Google Ads: ik zal vast niet de enige SEA-specialist zijn die er een haat-liefdeverhouding mee heeft. In de eerste plaats vind ik Google Ads natuurlijk te gek. Anders had ik er niet mijn werk van gemaakt. 😉 Aan de andere kant ben ik soms geneigd om per direct een carrièreswitch te maken als de zoveelste functionaliteit wordt uitgerold die ervoor zorgt dat je:

  • Minder inzicht krijgt in je data
  • Meer gaat uitgeven of minder resultaat behaalt binnen je advertentiebudget
  • Doelgroepen en zoekwoorden target die eigenlijk helemaal niet relevant zijn

Google Ads wil natuurlijk dat adverteerders zoveel mogelijk geld uitgeven. Advertenties zijn nu eenmaal het verdienmodel van Google. Google Ads lanceert dan ook steeds meer functionaliteiten of past standaard instellingen op zo’n manier aan, dat je meer gaat uitgeven of de regie uit handen geeft, waardoor Google Ads je campagnes zelf gaat optimaliseren (dat is trouwens niet per definitie slecht).

Als je snel door het systeem en je campagne-instellingen heen klikt, is de kans groot dat je dingen over het hoofd ziet. En dat is zonde, want zo:

  • Geef je onnodig veel geld uit;
  • Interpreteer je resultaten onjuist;
  • Staan instellingen anders dan je dacht.

In deze blog deel ik vijf dingen die je al snel over het hoofd ziet in Google Ads. Pak je Google Ads-campagnes erbij, houd deze blog ernaast en check of jouw Google Ads account- en campagnes goed staan ingesteld.

1. Exacte zoekwoorden zijn niet zo exact meer

Als je een beetje kennis hebt van Google Ads, dan weet je dat je gebruik kunt maken van verschillende typen zoekwoorden. Zo bepaal je welke zoekopdrachten je wel of niet wil matchen met je zoekwoorden.

Eén van die type zoekwoorden is het exacte zoekwoord. Jaren gelden was dit zoekwoord 100% exact. Stel dat je het exacte zoekwoord [hardloopschoenen] gebruikte, dan werd je advertentie niet eens getoond wanneer iemand hardloop schoenen (met een spatie) intypte in de zoekmachine.

Al snel werden ook zoekwoorden gematcht die sterk leken op het exacte zoekwoord. Foute spellingen, meervoud en enkelvoud werden bijvoorbeeld ook meegenomen. Helemaal prima.

Maar tegenwoordig zijn exacte zoekwoorden verre van exact. Om je een paar voorbeelden te geven:

  • Een advertentiegroep waarbij ik alleen het exacte zoekwoord [origineel cadeau] had toegevoegd, werd uiteindelijk gematcht met de zoekterm leuk cadeau.
  • Een advertentiegroep met het exacte zoekwoord [supermarkt nes] werd gematcht met de zoekopdracht supermarkt ameland (Nes is een plaats op Ameland).

Kortom: sluit bij voorbaat zoektermen uit waarop je niet gevonden wil worden, óók als je alleen gebruik maakt van exacte zoekwoorden. Houd bovendien het zoektermenrapport goed in de gaten en kijk hoe je exacte zoekwoorden worden gematcht met zoektermen. Houd er wel rekening mee dat het zoektermenrapport je maar beperkt inzicht geeft. Sinds vorig jaar zie je hier alleen de meest gebruikte zoektermen. Ook weer zo’n fijne, nieuwe functionaliteit van Google Ads (maar niet heus).

2. Aanbeveling om te switchen naar een automatische biedstrategie

Alweer flink wat maanden geleden lanceerde Google Ads de functionaliteit “Aanbevelingen”. In de eerste plaats een fijne functionaliteit die je allerlei adviezen geeft over hoe je een Google Ads campagne kunt optimaliseren. Natuurlijk wil Google Ads je daadwerkelijk helpen om je campagnes te optimaliseren, maar houd in gedachten dat er altijd één primair doel is: jouw spend vergroten.

In “Aanbevelingen” wordt bijvoorbeeld aangeraden om te switchen naar een automatische biedstrategie. Op zich niets mis mee, want eerlijk is eerlijk: ook ik zie dat deze automatische biedstrategieën in veel accounts voor betere prestaties zorgen dan de biedstrategieën Handmatige CPC of Klikken Maximaliseren.

Deze biedstrategie werkt alleen goed als er:

  • Überhaupt conversies worden gemeten in je Google Ads account.
  • Idealiter minimaal 30-50 conversies is gegenereerd zijn de afgelopen 30 dagen.

Ik zie maar al te vaak dat in campagnes waar geen of te weinig conversies zijn gegenereerd, alsnog de aanbeveling komt om te switchen naar een slimme biedstrategie zoals Conversies Maximaliseren of Doel-CPA. En dan slaat Google Ads toch de plank mis, want als je geen of (te) weinig conversies genereert, dan is zo’n biedstrategie echt niet de beste optie.

Volg deze aanbeveling dus alleen op als er voldoende conversies zijn gegenereerd in de afgelopen 30 dagen. Voordat je volledig switcht, kun je altijd nog een experiment opzetten tussen je huidige biedstrategie en de aanbevolen automatische biedstrategie om te kijken welke beter presteert.

3. Automatisch aanbevelingen doorvoeren

In april 2021 ging Google Ads nog een stapje verder met haar aanbevelingen. Vanaf dat moment kon je er namelijk voor kiezen om  aanbevelingen automatisch toe te passen in je account (binnen 14 dagen na het verschijnen van de aanbeveling). Gelukkig kun je zelf nog aangeven of je dat wil of niet, mijn advies zou zijn: doe dit niet! Als je aanbevelingen automatisch toepast, kunnen de volgende dingen gebeuren:

  • Je dagbudget wordt flink verhoogd;
  • Er worden automatisch brede zoekwoorden toegevoegd aan advertentiegroepen, waar je misschien helemaal niet op wil adverteren;
  • De biedstrategie van je campagne verandert;
  • Er wordt automatisch tekst aan je Responsieve Zoekadvertenties toegevoegd die misschien helemaal niet interessant zijn.

Wees altijd kritisch met aanbevelingen en gebruik het puur als ideeënbus. Voor je beeldvorming: 9 van de 10 aanbevelingen voer ik nooit door.

Checken hoe deze functionaliteit in jouw Google Ads account is ingesteld?

Ga naar je Google Ads Account, klik op “Instellingen”, ga naar “Accountinstellingen” en ga naar “Advertentiesuggesties”. Kies hier “Advertentiesuggesties niet automatisch toepassen”.

4. Targetinguitbreiding in Google Ads Display

In een Display-campagne target je bepaalde doelgroepen. Dat zijn bijvoorbeeld je websitebezoekers, klantlijsten met e-mailadressen, vergelijkbare doelgroepen of de doelgroepen die Google beschikbaar stelt op basis van demografische gegevens, affiniteit en koopgedrag.

Stel dat je een Display-campagne maakt waarbij je de advertenties wil tonen aan je websitebezoekers. Je selecteert netjes de gewenste remarketingdoelgroep en activeert de campagne.

Als je verder niet omkijkt naar je instellingen, dan wordt je doelgroep automatisch uitgebreid met personen waarvan Google zegt: “Hé, deze personen lijken op jouw doelgroep, laten we hen ook een advertentie tonen!”

Je remarketingadvertenties worden dan ineens getoond aan allerlei mensen die helemaal niet op jouw website zijn geweest. Zet “targetinguitbreiding” in een advertentiegroep dus op “uit” (standaard staat deze aan op een kleine uitbreiding):

Wat je doel ook is met een campagne; ik zou je niet snel aanraden om gebruik te maken van deze functionaliteit. Kies liever voor een vergelijkbare doelgroep, bijvoorbeeld op basis van je websitebezoekers of klantenlijst. Vergelijkbare doelgroepen worden automatisch aangemaakt zodra doelgroepen groot genoeg zijn. Je hebt dan tenminste inzicht in wie je doelgroep precies is en hoe zij interactie hebben met jouw advertenties. Als je gebruik maakt van de functionaliteit “targetinguitbreiding” heb je veel minder inzicht.

5. Je kunt gewoon nog uitgebreide tekstadvertenties aanmaken

De responsieve zoekwoordadvertentie (RSA) is niet meer weg te denken uit een zoekwoordcampagne. In een RSA vul je tot wel vijftien kopteksten en vier beschrijvingen toe. Vervolgens combineert Google Ads automatisch de best passende koptekst(en) en beschijving(en) op basis van een zoekopdracht en een gebruiker. Ik ben doorgaans heel tevreden over RSA’s: ze zorgen soms voor een iets hogere CPC, maar ook vaak voor een hogere CTR.

De ultieme opbouw van een advertentiegroep bestaat voor mij nog steeds uit één RSA en drie tot vijf uitgebreide tekstadvertenties.

Maar als je een nieuwe advertentiegroep aanmaakt, is het je misschien al opgevallen dat je de optie om een uitgebreide tekstadvertentie te maken zo 1, 2, 3 niet kunt vinden. Als je een nieuwe advertentie wil aanmaken zie je namelijk alleen:

Waar is die uitgebreide tekstadvertentie gebleven? Die kun je pas selecteren als je eerst op “Responsieve zoekadvertentie” klikt en daarna bovenaan op “Terugschakelen naar uitgebreide tekstadvertenties” klikt. 

Vanaf dat moment kun je gewoon weer uitgebreide tekstadvertenties maken.

Door deze vijf instellingen te checken zorg je ervoor dat je grip blijft houden op je campagnes, zodat je zoveel mogelijk resultaat kunt halen uit je Google Ads campagnes. Succes!